Gebed en gebedsverhoring (J. Poelman)

Spreker begint met op te merken dat vaak het gebed te algemeen gehouden wordt, uit vrees voor een mogelijk niet optredende uitwerking. Na erop te hebben gewezen dat de opvatting als zou bidden geen zin hebben, omdat Gods raadsbesluit vaststaat, geen steek houdt, daar het gebed een onderdeel van dat raadsbesluit is, schetst spreker het gebed als voornaamste en voor God productief stuk der dankbaarheid, en als gemeenschapsoefening met God.
Ter sprake komt de questie van het berouw Gods; onder invloed van het gebed laat God dingen wel of niet plaatsvinden.
Aan de hand van vraag 117 van de Heidelbergse Catechismus worden de eisen voor een aangenaam gebed behandeld  – van harte bidden om wat God ons geboden heeft, onze nood en ellende goed kennen, en overtuigd zijn van verhoring van Christus’ wil. Vraag 118 noemt het bidden als opdracht, hiertoe zijn vaste tijden, geregelde oefening en gebedshouding middelen. Het Onze Vader leert vooral de belangrijkheid van het bidden op een niet egoïstische wijze, de eigen wil moet worden verzaakt, opdat Gods wil geschiede.
De verhoring van het gebed wordt verhinderd door onbeleden, vastgehouden zonden, en is verbonden met vergevingsgezindheid. Het verkeerd bidden wordt besproken. Spreker besluit zijn lezing met er op te wijzen dat wanneer bij het gebed: ‘Heere leer ons bidden’ wordt gevraagd, God ons zeker zal verhoren.

Bespreking:
Am. Jonkhoff uit moeilijkheden t.a.v. het onderwerp van het gebed, waarbij zo vaak het persoonlijke belang op de voorgrond staat.
Am. Krajenbrink acht ook het bidden voor schijnbaar zeer onbelangrijke dingen terecht. “Word gelijk de kinderen” zegt Jezus, ook in het gebed.
Am. Offringa informeert naar de betekenis van het gebed om geloof voor een ongelovige.
Am. Smit vertolkt de opvatting van prof. Popma dat het gebed om versterking van het geloof altijd verhoord wordt, en dat dit gebed niet op één lijn ligt met de andere gebeden. De waarde van regelmatige gebeden, ook voor en na het eten, wordt besproken,, evenals het verschil in de gebeden van de heiden en de Christen. Tenslotte wordt de suggestieve kracht van het gebed behandeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *