Waarom geen Euthanasie? (E. v.d. Laan)

Euthanasie, letterlijk vertaald “schone dood”. Dit begrip houdt in het actief versnellen van de dood door de geneesheer met het doel leed te besparen, geestelijke en lichamelijke gebrekkigen te elimineren. Doch als de arts dit beginsel zou accepteren, dan zou hij zondigen tegen zijn hele arts zijn. Immers zijn roeping is: een ziek individu te helpen, lijden te verzachten en het leven te rekken met de hem daartoe beschikbare middelen. Doch niet te doden, want de diagnose kan nooit met zekerheid gesteld worden. De kans blijft altijd bestaan dat de patiënt kan doorleven. Ook als alle menselijke hoop vervlogen is, blijft deze kans bestaan. Het argument is: Dat het gebod ons zegt dat een mens zijn medemens zeker niet mag doden. De voorstanders van de euthanasie zeggen, dat hier mee alle ziekten met een lichamelijke en geestelijke component op deze wijze verbannen zouden worden, aldus de inleider. Vervolgens wijst de inleider er op dat door onze christelijke opvattingen, die zeggen dat lichaam en ziel één zijn, het begrip euthanasie zeker geen ingang zal vinden bij een christen arts.

Bespreking:
Am. Troelstra stelt de vraag: Mag men bewust iemands leven verlengen, als hij nog ongeveer 2 dagen te leven heeft?
Am. v.d Laan: Wanneer het mogelijk is moet men het leven verlengen. Een voorbeeld van een patiënt in een ijzeren long wordt gegeven; ondanks zijn ernstige toestand is hij er weer boven op gekomen.
Am. Troelstra voegt hier nog bij: Wij kennen de grenzen niet. Als we eenmaal beginnen met doden, dan zijn deze er niet meer.
Am. v.d. Laan: De mens mag niet ingrijpen, aangezien de mens geschapen is naar het evenbeeld van God.
Am. Roosjen merkt op, dat de titel van de inleiding goed gekozen is, doch de inleider had moeten doen voorkomen alsof hij een voorstander zou zijn van de euthanasie en voegt daarbij dat ieder mens een […..] van God heeft; daarom mag men daar niet een einde aan het leven maken. Ook als hij ziek is heeft hij nog een taak.
De praeses zegt hierna: In oorlogstijd wordt het doden volgehouden. Hoe kan dat samengaan met het vorige?
Am. Troelstra: Door het doden in oorlogstijd, biedt dit de kans andere levens te redden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *