Zondagsheiliging (P. Vos)

Het begrip ‘zondagsheiliging’ hoort typisch thuis in een christelijk milieu. Men dient evenwel zondagsheiliging en zondagsbesteding, hetwelk een niet religieus element bevat, streng te scheiden. Zondagsheiliging is een begrip uit het dagelijks leven dat niet aan een stel specialisten moet worden overgelaten, zij dienen echter wel voorlichting te geven. De bron van de zondagsheiliging is de Bijbel, waarin er een norm voor te vinden is. In de 10 geboden, Exodus 20: 8-12, is hier een begin mee gemaakt. Mozes heeft met analogie gewerkt, 6 dagen scheppen, 1 dag rust.
“Gedenk de sabbathdag dat ge die heiligt”, Exodus 20. Het belangrijkste is 6 dagen werken, 1 dag rusten (de rest wat er bijkomt is joodse sfeer). Dit houdt dan in dat er op zondag niet gewerkt dient te worden. Gods bedoeling met de zondag is niet meer werk te doen dan strikt noodzakelijk is. Men mag op zondag echter wel iets doen, wat men, in bv. Lucas 13: 14-16, genezing van de vrouw op sabbath, kan aantonen.

Bij de Joodse sabbath was het: 6 dagen werken en 1 dag rust, de ‘zondag houden’. Zondagsheiliging is echter geen zaak van gewoonte. Men dient de zaak zelf te bekijken, het persoonlijke element is zeer essentieel. De zondag is een dag van terugzien op de werkweek; op deze dag kan men zich meer bepalen tot de dingen van God; doet men dit niet, dan moet men geen dag van God houden.

Bespreking:
Am. v.d. Werf: wat zijn de konsekwenties voor mij, als ik mij niet aan de normen van am. Vos houd, ben ik dan nog een positief christen, ja of nee?
Am. Vos: dat zal iedereen zelf moeten weten, of hij op zondag wil werken: wat voor de één de zondag is, is dat voor de ander niet.
Am. Keizer: ieder moet voor zichzelf weten of hij positief christen is.
Am. Vos: hij voelt de relatie anders.
Am. Holen: relatie sabbath-zondag heeft niks met elkaar te maken, vergissing van 15e eeuwse theologen.
Am. Keizer deelt in een emotioneel betoog mee dat deze opmerking niet ter zake is. De oorsprong van de zondag is niet belangrijk, slechts de dag van bezinning als zodanig is belangrijk.
Am. Vos: relatie sabbath-zondag slechts op basis 6 dagen werken – 1 dag rust.
Am. Keizer: deze aanname, 1 dag om God te dienen, bezinnen op het werk wat ik gedaan heb, dat is belangrijk, de historie van die dag is niet belangrijk. Is het als positief christen nodig 1 dag per week terug te blikken of is het mogelijk, nodig, op de zondag terug te kijken en gewoon te werken en niet alles van de Bijbel zo op te vatten?
Praeses: welke dag van de week is niet belangrijk, slechts de bezinning is nodig.
Am. Holen: dat is een theologische aangelegenheid, die nu niet ter zake is. Men is niet gebonden aan de sabbath omdat de zondag er niets mee te maken heeft, dus de geboden voor de sabbath gelden ook niet.
Am. Keizer stemt hiermee in.
Am. Vos: mijn betoog is gegrond op 6 dagen werken, 1 dag rust. Met de Bijbel of het N.T. is dit niet aan te tonen. Volgens mij is echter de strekking van de Bijbel 6 dagen werken, 1 dag rust.
Am. Keizer tot am. Vos en am. Holen: heeft de zondag nut voor een actief christen?
Am. Holen: na 6 dagen werken lekker uitrusten, niet naar de kerk, maar in de zon liggen, dat is ook nuttig.
Am. Keizer: is het mogelijk dat de christen 1 dag moet wijden om actief christen genoemd te worden?
Am. Vos: mogelijkheid scheppen tot zo’n dag.
Am. Keizer: is het nodig zo’n dag te stellen. Heel konkreet kun je 7 jaar niet aan God denken en in het 8e jaar wel; ben je dan nog wel christen? Het is belangrijk één bepaald formeel aspect te aanvaarden, uit te lichten. om christen te zijn. Kan een mens op zijn sterfdag zalig worden?
Am. Vos: ja!
Am. Keizer: Oh!
Am. Smit: de moeilijkheden liggen bij de definitie van wat christen is. Ik ben gedoemd tot christen door opvoeding, enz. De manier waarop Jezus in de Bijbel getekend wordt herken je. Vindt am. Vos de discussie erg onchristelijk, aangezien Jezus alle vrijheid op de sabbath geeft (sabbathnormen verwerpt), op zondag mag alles gedaan worden.
Am. Vos: het is moeilijk de zaak nu te herzien.
Am. te Velde; je mag alles zeggen op zondag, alles mag. We moeten am. Vos het gunnen de discussie algemeen te maken. Is het nuttig hierop door te gaan, gezien am. Vos er niet over heeft nagedacht wát zondagsheiliging is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *